Halotti anyakönyvi kivonat

< VISSZA
Halotti anyakönyvi kivonat
2019.04.24.

Az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának elkészíttetését általában a temetkezési szolgáltatók végzik, azonban lehetőség van személyes ügyintézésre is.

Mit jelent ez, milyen feladataink vannak?

A halotti anyakönyvi kivonatot minden esetben az az anyakönyvvezető készíti el, akinek az illetékességi területén történt az elhalálozás, függetlenül az elhunyt lakcímétől, és attól, hogy melyik kórházba/halottasházba szállítják az elhunytat. Ez a szabályozás vonatkozik arra, hogy ha kórházban vagy lakáson történt az elhalálozás, de vonatkozik arra is, ha a haláleset közterületen történt. Mozgó járművön történő elhalálozás esetén az az anyakönyvvezető lesz az illetékes, akinek a területén az elhunytat leemelik a járműből.

A halotti anyakönyv elkészítéséhez az alábbi iratok szükségesek:

  • halált megállapító orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítván összes kézhezkapott példánya, melyből a IV. számú példányt az anyakönyvvezető lepecsételés után visszaad (ez lesz a temetés/hamvasztás alapdokumentuma, melyet át kell adni a temetkezési szolgáltatónak)
  • elhunyt személyi igazolványa
  • elhunyt lakcímkártyája
  • elhunyt érvényes útlevele
  • elhunyt érvényes jogosítványa
  • elhunyt születési anyakönyvi kivonata
  • elhunyt családi állapotát igazoló okirat, az alábbiak szerint:
    • ha az elhunyt nőtlen volt, akkor nincs semmi külön irat
    • ha házas volt, akkor a házassági anyakönyvi kivonat
    • ha özvegy volt, akkor a házassági anyakönyvi kivonat mellé csatoljuk a már elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonatát
    • ha elvált volt, akkor a házassági anyakönyvi kivonat mellé csatoljuk a válóperi végzést

 

Amennyiben valamelyik irattal nem rendelkezünk, az a temetést nem befolyásolja, azonban az anyakönyvi kivonat elkészítésének a határidejét jócskán kitolja. Ha nem sikerül az elhunyt családi állapotát igazolni, akkor lehet, hogy a későbbiekben nem lesz hagyatéki tárgyalás.

A halotti anyakönyvi kivonat az a dokumentáció, mely igazolja az elhalálozás tényét. Ezzel az irattal lehet például az elhunyt nevén lévő előfizetéseket lemondani, illetve ez szükséges az özvegyi nyugdíj, árvasági ellátás megállapításához is. 

A vagyonhoz kapcsolódó dolgok rendezéséhez azonban (pl. bankszámla, ingatlan, autó) mindenképp a hagyatéki végzés lesz szükséges.

© Copyright 2019 Menefrisz Temetkezés - Minden jog fenntartva